Pe scurt. Dieselul este mai nociv decât credem, metropolele renunță la diesel. Uniunea Europeană finanțează doar transport ecologic sau hibrid, Brașovul având prins în strategie un proiect amplu (aproximativ 50 milioane de euro) pentru înnoirea parcului auto, finanțabil în proporție de 85% din bani europeni. De ce cumpărăm azi diesel, prin împrumut BERD? Fundamentarea investiției ține cont de prevederile Agenției Europene pentru Mediu (EEA), de a include în costul final și costurile privind mediul?
Pe larg acum, pentru cei interesați de argumentele ce susțin poziția exprimată mai sus.
Am participat astăzi la ședința Consiliului Local, în care decizia cu privire la achiziția de autobuze noi a fost la punctul 82 de pe ordinea de zi.
USR Brașov a luat ieri poziție pe acest subiect – https://www.facebook.com/USRBrasov/posts/1939323609661892
Astăzi mi-am propus să mă asigur că votul consilierilor locali este unul documentat, expunerea mea fiind concentrată pe oportunitate:
– Nu contest nevoia de autobuze noi, dimpotrivă, susțin înnoirea parcului auto al RATBV
– Mi-e teamă că în fundamentarea opțiunii de achiziție au fost omise aspecte importante
– La nivel mondial, studiile recente arată problemele motoarelor diesel. Emisiile lor au fost catalogate drept cancerigene de către OMS (2012). ICCT a arătat că emisiile de NOx ale motoarelor diesel sunt de 7 ori peste limitele de siguranță (2014). În 2015 a apărut scandalul Dieselgate, care a arătat că producătorii au mințit și motoarele diesel depășesc în realitate cu mult standardele de poluare (fapt confirmat de un studiu din 2016, care a arătat că 97% dintre motoarele diesel noi, produse după 2011, depășesc limitele de siguranță ale emisiilor)
– Ca urmare a Dieselgate, tendința la nivel mondial (Paris, Atena, Madrid, Oslo, Ciudad de Mexico ș.a.) este de interzicere a autovehiculelor diesel în centrul orașelor, multe metropole alegând un termen foarte scurt – 2025. Și asta pentru TOATE autovehiculele diesel. Londra, pe de alta parte, a început deja eliminarea motoarelor diesel din transportul în comun
– Finanțarea. BERD este un împrumut. Adică banii ăștia îi vom plăti. Există însă Axa 4.1 a POR, pentru care este deja prins în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) un proiect de înnoire a parcului auto al RATBV, în valoare de 50 de milioane de euro – mijloace de transport în comun hibride și electrice. Cum justificăm 100 de autobuze diesel, în acest context?
– Infringementul. România se află în infringement pe calitatea aerului, din cauza a trei orașe – București, Iași și Brașov. Conform directivelor CE 62/1996 și 50/2008, Brașovul trebuia să elaboreze un Plan de Gestionare a Calității Aerului, care să trateze toate sursele de poluare, inclusiv transportul public
– Costul de mediu. Conform raportului 34/2016 al EEA (Agenția Europeană de Mediu), în cazul unor astfel de achiziții ar trebui inclus în costul final al autobuzelor și costul de mediu, pentru o fundamentare corectă
Am prezentat toate aceste date, după care consilierii au votat, în unanimitate, favorabil achiziției celor 100 de autobuze diesel.
Ce am cerut, totuși:
– să mi se pună la dispoziție analiza ce fundamentează achiziția
– să fie inclusă în caietul de sarcini condiția descalificantă de testare a emisiilor reale la achiziția autobuzelor
Un moment care a stârnit zâmbete a fost cel când am aflat că micii de la Ceasul Rău se numără printre cauzele infringementului. De văzut cum va fi rezolvată problema prin Planul de Gestiune a Calității Aerului, despre care am aflat că este în procedură de achiziție.

Posteaza un Raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Puteți utiliza aceste etichete HTML taguri și atribute:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>